20.2.2007

Pyhäinhäväistystä muotivaatteissa


Kuva: Dieselin näkemys kasvihuoneilmiön koettelemasta Pyhän Markuksen torista

Diesel on moottori, joka saastuttaa ilmaa, aiheuttaa ilmakehän lämpenemistä – kasvihuoneilmiötä – ja lisäksi likaa teiden varsilla asuvien ihmisten keuhkoja ja on osatekijä keuhkosyövän syntymiselle. Diesel-moottori pitäisikin pikimmiten kieltää ja vaatia ihmisiä ostamaan bensalla kulkevia ajoneuvoja, tai olemaan jopa ilman kiiltäviä kumijalkojaan.

Mutta minkäpä ihmiset haluilleen tekevät ja toisaalta auto on tietysti joillekin välttämätön. Arvoisa Lukija saattaa lisäksi pitää tätä kirjoittajaa tekopyhänä narisijana, ajaahan hän, siis kirjoittaja, Lukijasta en tietenkään tiedä mitään, yksityisellä autollaan lähes joka päivä töihin ja takaisin sen sijaan, että käyttäisi julkisia kulkuneuvoja ja kuluttaisi työmatkoihinsa päivittäin yli tunnin nykyisen puolen tunnin sijasta. Ja Lukija saattaa tässä olla täysin oikeassa.

Diesel on myös italialainen muotiliike, joka tuottaa cooleja vaatteita cooleille ihmisille. Itsekin olen usein ihaillut heidän t-paitojaan, vaikka en ole niitä kyllä, muistaakseni, koskaan jostakin syystä ostanut. Toistaiseksi cool-vaatimus on täytetty hieman huonosti istuvilla Levi’s 501-farkuilla, jotka käyvät jopa satunnaisiin tukkijätkän tehtäviin, ja nimettömillä t-paidoilla.

Diesel on lisäksi tekemässä pyhäinhäväistystä viimeisimmällä mainoskampanjallaan.

Siinä on nimittäin teemana Global Warming. Coolien vaatteiden taustana on käytetty kuvia tunnetuista turistikohteista. Sellaisista kuin Englannin parlamenttirakennus, Kiinan muuri, newyorkilaisen pilvenpiirtäjän kattotasanne, Mount Rushmore amerikkalaisine presidenttinpäineen ja Pyhän Markuksen tori Venetsiassa.

Kohteita on kuvattu tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Englannin parlamenttirakennus on meren rannalla, Kiinan muuri on hiekka-aavikon ympäröimä, New Yorkin pilvenpiirtäjät ja Mount Rushmore ovat lähes kokonaan veden alla ja Pyhän Markuksen torin pulut on korvattu eksoottisilla papukaijoilla. Eli ilmatilan lämpeneminen on jo mainoskuvissa purrut ihmiskunnan herkkiin persuuksiin ja ilmasto muuttunut lämpimäksi niin kuin ennustettu on. Merenpinta on noussut kymmeniä metrejä, sateettomuus on laajentanut hiekka-aavikoita ja muutenkin maailma on mennyt pois tutulta ja turvalliselta tolaltaan.

Tämä mainoskamppanja on tietysti selvää pyhäinhäväistystä. Eihän toki uskonnosta saa tehdä pilkkaa. Sama kuin käyttäisi Jeesusta ristinpuulla mainoksissa, tai Muhammedia, Herra hyvästi varjelkoon! Eihän sellaista ole koskaan tapahtunut.

Dieselin saitilla kysytään kävijältä: Are you Global Warming ready? Ja annetaan jopa täysin asiallisia ohjeita oman valmiustilansa parantamiseksi mm. tähän tapaan:

Asunnon lämmittämiseksi ehdotetaan seksiä (Have sex (quitly)). Reipas seksi lämmittääkin sekä mieltä että ruumista ja huoneetkin tulevat lämpimämmiksi, ainakin jos jaksaa painaa lämmityshommia riittävän pitkään.

Pelkäätkö kasvihuonekaasujen ulospääsyä, kun päästelet iloisia kiljaisuja orgasmin kourissa. Harkitse niiden estämistä sitomalla suu suppuun seksin ajaksi (kinky).

Rakastele pimeässä (darkness is cool).

Kävele ostoksille autolla ajamisen sijasta (lähin Dieselin kauppa on lähempänä kuin luulet).

Paranna asuntosi lämmöneristystä loppuunkäytetyillä deniminriekaleilla.

Älä peseydy, ainakaan kotona, lämpimäksi muuttuneilla rannoillakin voi itseään pitää puhtaana, eikä maksa mitään.

Käännä virrat pois sähkökitarastasi (ja muustakin elektroniikasta). Älä koskaan käännä televisiota tai stereoita stand by:lle vaan käännä virta pois virtakytkimestä.

Kierrätä muotilehtiä antamalle ne mummollesi (hän saattaa muuttaa pukeutumistaan, eikä näytä enää drag-show’n pääesiintyjältä tai anna lehdet sattumalla metrossa tapaamallesi kirjanpitäjätyypille).

Istuta puu.

Syö pihvisi ravintolassa (ja heitä jääkaappi tarpeettomana ulos). Lisäksi pihvin syönti vähentää lehmien määrää, nehän tunnetusti aiheuttavat suuren osan ilmakehän kasvihuonekaasuista, joten niiden syönti on hyvä teko. (Toim, huom: Kasvissyöjänä huomautan tähän, että lihansyöjien kilokalori tuotetaan 12 kertaa suuremmalla resurssien kokonaiskulutuksella kasvisravintoon verrattuna, joten meidän kaikkien pitäisi olla kasvissyöjiä, vihanneksia ja hedelmiä ei tarvitse edes panna jääkaappiin ja säilyvät silti tuoreina.)

Jos Arvoisalla Lukijalla ei ole mitään tähdellisempää tekemistä kuin jatkuva huolestuminen kasvihuoneilmiöstä, niin aikansa kuluksi hän voisi surffailla Dieselin saitille. Se on ihan COOL. Varsinkin introsivun DC-3, josta kauppatavara pullahtaa ulos puulaatikoissa surffarin klikkailtavaksi.
Viihdyttävää. Vaikka tietysti kokonaisuudessaan tyylin ylivoimaa sisällön kustannuksella. Mutta sitähän mainostoiminta on muutenkin, varsinkin muodin mainostaminen.

4 kommenttia:

A-K.H kirjoitti...

Mnjaa. Ei hullumpia kasvihuoneilmiöitä.
Eikö se ole niinkin, että jos haluaa estää kasvihuonepäästöjä, pitäisi panna korkki pyllyyn.
Aikoinaan olivat vakaasti sitä mieltä, että lehmät ovat piereskelleet otsoniaukon.
Ainakin täällä Kuopiossa joutuu kärsimään kasvihuoneilmiöstä. Pakkasta ja lunta on niin pirusti että...

marjatta.ripsaluoma kirjoitti...

Ja edelleen noita anorektikoita! Syövätkö ne todella pihvejä?

En usko. Siis tiedän, koska olen nuorena ollut anorektikko ja suhteeni ruokaan on edelleen omituinen.

Pitää muistaa se että Saharan eteläpuolisilla Afrikan mailla ei juuri anoreksiaa esiinny!

A-K.H kirjoitti...

Kauneutensa takia saa kärsiä, jos nyt tuollainen kaunista on. Kun sanoin Mnjaa, niin enköhän tarkoittanut papukaijoja.

Olin nuorena todella laiha. Minua sanottiin stidiksi. Olin välillä monta päivää syömättä. Ihme, etten kuollut. Olin nälkätaiteilija ja koska en halunnut tehdä töitä, ei minun syömänkän pitänyt. Tiedän kokemuksesta, että ihminen voi mennä niin venttiin kuntoon, ettei se jaksa enää lähteä etsimään ruokaa. Pahimpina aikoina vain makoilin. Pumppu rytkähteli noin 40 kertaa minuutissa.

Tulee mieleeni Kafkan "Nälkätaitelija", joka on mainio, syvästi yhteiskuntakriittinen kertomus, mutta lukekaa se itse.

Hanhensulka kirjoitti...

Julkinen kohu on tässäkin vaikuttamassa. Tällä viikolla Italiassa esiintyi mannekiineja, jotka olivat ihan ihmisen näköisiä, kokoa 12 tai niillä main. Minua ei laihuus hirveästi häiritse, jos ei houkuttelekaan. Tosin aina kun BMI menee yli 21:n, niin keho alkaa vaatia kevyempää ruokaa, ja minkäpä sen haluille tekee, toeteltava on ja jätettävä suklaan ja pähkinöiden syönti vähäisemmälle.

Täällä meillä Brysselissä on muuten laumoittain vihreitä papukaijoja, jotka ovat joskus päässeet karkuun itsensä Belgian kuninkaan puutarhasta Brysselin ulkopuolella, Laekenissa. Hyvin näyttävät selviävän, kun niitä on jo vuosikaudet näkynyt. Parveilevatkin kuin muuttolinnut, mistä oppinevat sellaisia tapoja, kun "kotimaaassaan" eivät varmasti mihinkään muutelleet.