24.8.2010

Lento-onnettomuus Everestin juurella


Kuva Himalaya Times: Lukla, yksi Nepalin turismin tärkeimmistä kentistä. Tunnetaan myös nimellä Tenzing-Hillary Airport. Kentän kautta kuljetetaan kaikki Everestiä ihailemaan menevät turistit, jotka jatkavat sieltä joko samoillen tai helikoptereilla.

Tämän aamun lento-onnettomuudesta Kathmandun lähettyvillä on vähän lisätekstiä ja Nepal TV:n tekemä videoDaidaloksen lennossa. Kuvassa näyttäisi olevan juuri Dornier, joka tapauksessa se on Luklan kiitotien lentoonlähtöpaikalla. Kiitotielle laskeudutaan vain tuolta toisesta päästä eli ylämäkeen ja lentoolähdöt suoritetaan alamäkeen.

4 kommenttia:

Ripsa kirjoitti...

Kerroin että ystäväpariskunta oli kiipeilemässä Himalajalla, vissiin silloin kun olit vasta mietiskelemässä lähtöä sinne.

Heillä oli mukanaan hyvä kamera ja näin juuri tuon saman kiitoradan. En muista mikä se on nimeltään, mutta digikameroihin saa saman, kuin aikoinaan oli "käsikäyttöisissä" kameroissa, eräänlaisen moottoriperän, jolloin kuvaa seuraa toistaan ei ihan yhtä nopeasti kuin filmi, mutta melkein, niin että sarja näyttää hyvin elävältä.

Ilmeisesti niitä vaikeimpia lentokenttiä maailmassa. Juuri tuonnäköisen lentsikan olivat kuvanneet kun se oli laskeutumassa.

Olen jossain leffassa nähnyt tosisurrealistisen laskeutumisen, siis lentokoneen sisältä kuvattuna, ja se oli Hongkongin lentokentälle. Tuli tunne että justiinsa päädytään mereen. Hongkongin tunneli on hyvin kapea.

Siellä taas joku päivä päädytään johonkin pilvenpiirtäjään.

Ystäviltä yritin tingata että mikä niitä vetää kiipeämään paikkaan, jossa ei selviäisi hengissä ilman aikamoista määrää välineitä. Vastaus oli jotain sellaista, että vuoret ovat jotakin niin täysin epäinhimillistä, käyttivät sanaa "alien", että se vetää puoleensa.

Minä yritin sanoa, että Jetiä te vain metsästätte, ja sieltä tuli täysin huumorintajuton vastaus. Taisin sanoa jotain rumaa...

Hanhensulka kirjoitti...

Se vanha Hong Kongin kenttä ei ole kai enää käytössä. se oli Kai Tek ja kilometrin päässä kiitotien päästä siellä oli joku 30 asteen käännös joka tehtiin tosi matalalla. syynä oli Kiinan vastustus oman ilmatilansa käytöstä Hong Kongin lähestymislennoille ja korkeat vuoret myös. nythän Hong Kong on osa Kiinaa joten tilanne on aivan toinen.

siitä lähestymisestä on paljon videoita vielä kierrätyksessä ja taisi tosiaan olla joissakin elokuvissa myös.

Sun äitis kirjoitti...

Linkistä humpsahdin toiseen blogiisi ja juutuin lukemaan pitkäsi toviksi. Lentokoneharrastuksesi oli aiemmin mennyt minulta ohi.

Taas kerran tuli mieleen, miten paljon yksityiskohtaista ja mielenkiintoisesti esitettyä harrastajatietoa sitä nykyisin onkaan tarjolla etsivälle tai sattumalta sivuille eksyvälle!

-Sä-

Hanhensulka kirjoitti...

Aika ei oikein tahdo riittää kaikkien blogien pitämiseen, vaikka halua olisi kovinkin paljon. Tämä lentokoneharrastus on lähes elämänikäinen, ja varsinainen ammattikin itse asiassa. Siksi olen nyt täällä Nepalissakin, jossa on tietoa vaikka kuinka paljon, mutta puuttuu raha ja ennenkaikkea johto (management, you know), johtoja näillä täällä kyllä on, usein isossa solmussa keskenään.

Kiitos usein unohtuneen blogini puolesta.