tag:blogger.com,1999:blog-10432955.post114249024787083380..comments2023-08-09T14:57:05.865+03:00Comments on Dionysoksen Kevät: Voi sian pallitHanhensulkahttp://www.blogger.com/profile/15309053732296007526noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-10432955.post-1142513209502449792006-03-16T14:46:00.000+02:002006-03-16T14:46:00.000+02:00Palli-implantti :) Uusi sana minulle. Eihän tämä o...Palli-implantti :) Uusi sana minulle. Eihän tämä ollut sittenkään ollenkaan turha päivä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-10432955.post-1142511958000728432006-03-16T14:25:00.000+02:002006-03-16T14:25:00.000+02:00tai nuollessaan, ennenkuin antaa emännälleen tai i...tai nuollessaan, ennenkuin antaa emännälleen tai isännälleen hellän ja luottavaisen nuolaisupusun:))Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-10432955.post-1142509668529666522006-03-16T13:47:00.000+02:002006-03-16T13:47:00.000+02:00Noihin palliloihin..Joskus oli televisiovastaanott...Noihin palliloihin..<BR/><BR/>Joskus oli televisiovastaanottimessa mies palli-implantteineen. Koirille. Lämpimästi oli ajatellut, ettei tuntuisi koirastaan niin kovin oudolle salvauksen jälkeen vehkeitään ensikertaan katsellessaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-10432955.post-1142506788234429622006-03-16T12:59:00.000+02:002006-03-16T12:59:00.000+02:00Juha kk, hyvä kommentti. Tämä sama ajattelutendens...Juha kk, hyvä kommentti. <BR/><BR/>Tämä sama ajattelutendenssi ei vaikuta pelkästään eläimiin suhtautumisessa, vaikka siinä se on tietysti jokapäiväisenä nähtävissä. Samasta syystä (..."älykäs ihminen kehittänyt itselleen suojamekanismin...") meillä on tapa ajatella vihollinen elukaksi, suomalaiset eivät ole siinä suhteessa erilaisia esimerkiksi nyt paljon esillä oleviin amerikkalaisiin ja heidän kidutusmenetelmiinsä verrattuna. <BR/><BR/>Kun vihollinen "tuomitaan" elukaksi, häntä saa kohdella miten haluaa. Ja kristittyinä tietysti osaamme käyttää Raamattua apologiana (esim. 1. Moos. 1:26 (jossa sen lisäksi on tuo merkillinen monikko jäänteenä Raamatun (tai uskontomme yleensä) polyteistisista lähtökohdista) kaikille teoillemme (siis joukkona, yhteiskuntana, joita ei (tietysti) koske samat synti-säännöt kuin yksilöitä). <BR/><BR/>Sinänsä tämä tuskantuottamisongelma on minulle liian vaikea filosofinen (tai teologinenkaan) kysymys ratkaistavaksi. Mutta siitä täytyy juuri siksi spekuloida, jäkättää ja kirjoittaakin säännöllisin väliajoin;))Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-10432955.post-1142501460462737952006-03-16T11:31:00.000+02:002006-03-16T11:31:00.000+02:00Ensimmäinen ajatus: karmeata tuollainen tutkimus. ...Ensimmäinen ajatus: karmeata tuollainen tutkimus. Silkkaa eläinrääkkäystä. Mikäköhän se lopullinen motiivi tutkimukselle oli? Mutta pidemmälle ajateltuna tuo osuu suoraan yhden tärkeän asian ytimeen: länsimaiseen kulttuuriin kuuluu edelleen olennaisena pohjavirtauksena ajatus, että isotkaan nisäkkäät eivät voi tuntea samalla tavalla kuin ihminen. Tuon tutkimuksen johtopäätökset ovat hyvinkin raflaavia ja hyökkäävät jo sinällään tätä luutunutta käsitystä vastaan. Onhan se nyt radikaalia että käytetään sian yhteydessä sanoja "pain" ja "suffering". Hyvä!<BR/><BR/>Koska eläimiä rääkätään niin paljon esimerkiksi lihantuotannon takia, on älykäs ihminen kehittänyt itselleen suojamekanismin: "siis lehmät kyllä joo tuntee kivun mut eihän ne nyt siis totanoin voi sitä samalla tavalla kokee kuin ihminen". Tämän tapaiseen idioottimaiseen sönkkäykseen törmää usein. Eläimet, varsinkin isot nisäkkäät tuntevat kivun ja varmasti lukuisia muita tuntemuksia. Kivun voi nähdä esimerkiksi lemmikkieläimensä katseesta, jos uskaltaa sitä tarpeeksi rehellisesti tulkita. Biologiankirjat ala-asteelta lähtien ovat tulvillaan juuri tuota soopaa eläimen kokemien tunteiden vähättelystä. Kaikki kollektiivista huonon omantunnon selittelyä ja vielä pahempaa: lasten aivopesemistä siihen samaan käsitysmaailmaan.<BR/><BR/>Kannattaa lukea Jussi Viitalan kirja Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen, joka oli pari vuotta sitten Tieto Finlandia -ehdokkaana. Se oli nimenomaan tutkijan rohkea pelinavaus kohti rehellisempää keskustelua ihmisten ja muiden eläinten välisistä eroista. Kuten ovat tuollaiset inhimilliset ilmaukset eläintutkimusraporteissakin. Kiintoisaa, kerrassaan!Anonymousnoreply@blogger.com