Video ©Hanhensulka 2010. Musiikki Aisha Duo, Despertar (Silent Songs, 1969).
Kävelin päivän (14.8.2010) Kathmandun naapurikaupungissa Bhaktapurissa ja näppäilin useimmiten tähtäilemättä lonkalta kuvia silmiin sattuvista ihmisistä tai muista ihmeistä. Kuvat eivät ehkä ole valokuvauksen historian parhaita laadultaan, mutta itselle tietysti korvaamattoman arvokkaita.
Bhaktapur on yksi kolmesta vanhasta kaupungista Kathmandun laaksossa, muut kaksi ovat Kathmandu ja Patan. Aikoinaan kaikkia kaupunkeja hallitsi Malla-sukuinen hallitsija (ennen 240 vuotta hallinneita ja muutama vuosi sitten kumoonkaadettuja Shah-suvun kunkkuja). Sekä Mallat että Shahit olivat joko veljeksiä tai muuten läheisiä sukulaisia ja paikallisten kapinallisten puutteessa tappoivat toisiaan aikansa kuluksi.
Yksi näistä Malla-kuninkaista näkyy hetken näissä kuvissa istumassa Bhaktapurin päätorilla pylvään päässä, ne vanhat hallitsijat tuppasivat korottamaan itsensä jumaliksi, muuten eivät ehkä olisi pystyneetkään varastamaan yksinkertaisen kansa, minunkaltaiseni siis, vapautta ja omaisuutta. Vieläkin on tietysti samat menot yhteiskunnassa, vaikka nykyiset ryöstäjät eivät olekaan nimeltään kuninkaita.
Projektista on yli puolet takanapäin, kotiin Melbourneen lähdetään 6 lokakuuta Bangkokin kautta niin kuin tullessakin.
4 kommenttia:
Olipa hieno video. Näytti rennolta paikalta. Pidin erityisesti pyöreästä torista, jossa istui vanhoja naisia varmaan keskustelemassa elämänmenosta.
Täytyy opetella miten tehdä tuollaisia fotokollaaseja, liikkuvia. Sen pitäisi onnistua tälläkin ikivanhalla pikku-Macillä. Ainut ongelma tämän katsomisessa oli, että kun panin videon isoksi, se meni epäskarpiksi. Pikkuisena sitä en taas nähnyt kunnolla.
Onko tuolla turkoosilla, mitä näytetään käytettävän siellä aika usein rakennuksissa, jokin oma merkityksensä, siis värillä?
Ja sitten kysymys: mikä on tuossa sinun taustakuvassasi oleva lentävä esine? Onko se lentokone? Keltainen pyrstö?
Pystytkö tekemään projektisi hyvin, riittävätkö resurssit? Tarkoitan siis YK:ta, Nepal taitaa olla maailman köyhimpiä maita.
Otan siitä väristä selvää, tai siis yritän. Yritin ottaa kuvia huomaamatta, ohimennessä, tahtovat jäädä epäselviksi silloin.
Tuo keltainen on lentokoneen vasemman siiven päässä oleva 'wingtip fence', ei siis 'winglet' vaikka niis usein sanotaan noistakin laitteista. Molempien tarkoituksena on estää siiven alapinnalla vallitsevan ylipaineen pääsy siiven yläpinnalle. Näin parannetaan siiven nostovoimaa ja vähennetään lentopetroolin kulutusta. Siivenkärki on mahdollisesti Airbus-koneesta, 319-tyypisestä.
Minä en vieläkään osaa laittaa tätä videokollaasia oikeassa muodossa Bloggeriin. Sen pitäisi olla tuon tekstipalstan levyinen ja silloin se olisi terävänä. Mutta eiköhän se vielä onnistu.
Aikahan näissä YK:n hommissa aina loppuu kesken. Jo nyt on täytynyt tehdä pitempiä päiviä ja vapaapäivinä myös kirjoitella. Mutta eiköhän sekin tässä vielä...
Joo, nyt se oli skarppi.
Todella hienoja otoksia. Ilmeisesti noista kuvista pidän juuri siksi, että vaikka ihmiset kulkevat ihan asiallisilla asioillaan, niin tuntuu kuin he viihtyisivät kaduilla ja istumassa portailla.
Ja kaikenikäiset. Päädyt tuossa lopulla isolle kadulle, eli ilmeisesti sellainen kuljetuskatu? Kathmandu näytti ainakin niistä kuvista päätellen, joita minä olen nähnyt, toivottoman kaoottiselta. Kuulemma meteli on hirmuinen myös.
Mutta tässä kaupungissa ei tunnu sellaista fiilistä.
Aina sitä oppii jotain lentokoneistakin. Ajattelin että se oli jokin leijannäköinen ja ihmettelin miksi se on pyrstössä, mutta se olikin osa siipeä.
Kiitos! Tässä tuli kyllä tunne läsnäolosta ihan oikeasti.
Kiitos taas kommenteista, Ripsa.
Sen viimeisen kuvan kuorma-auton perässä muuten pitäisi näkyä sanat: Horn Please.
Eli huumorintajuinen kuormaauton kuski.
Täällä on meteli melko kova siksi, että jokainen jolla on tööttä autossaan, moottoripyörässään, pyörässään tai muussa kulkuneuvossa, käyttää sitä jatkuvaan turhautumiensa purkuun koko muulle maailmalle. Muita mielenosoituksia, kuten keskisormia, ei täällä näy. Hinduismi ehkä vielä vaikuttaa sen verran kaduilla käyttäytymiseen, mutta eiköhän sekin asia korjaude ajan ja kehityksen myötä:)
Lähetä kommentti