Kuva: Gagarinin avaruusaluksen reitti maapallon ympäriTänään on
Venäjän kosmonauttien juhlapäivä, päivä on myös
Juri Gagarin’in suorittaman ensimmäisen miehitetyn avaruuslennon vuosipäivänä (12.4.1961).
Yliluutnantti (ylennettiin lennon aikana majuriksi ja nimettiin
Neuvostoliiton sankariksi) Juri Gagarin lensi
Vostok-1 –avaruusaluksella yhden kierroksen maapallon ympäri. Lento kesti yhteensä 68 minuuttia.
Lennon loppuvaiheessa (noin 7 kilometrin korkeudessa) Gagarin poistui
Vostokistaan heittoistuimella ja laskeutui erillisellä laskuvarjolla maahan lähellä Uzmorijen kylää Saratovin alueella lähellä suomalaisten entisiä asuinsijoja Volgan mutkassa. Venäläiset eivät siinä vaiheessa olleet varmoja
Vostokin kestävyydestä, eivätkä halunneet menettää aivan ehjää kosmonauttiaan. Huhujen mukaan he olivat jo menettäneet ainakin yhden kosmonautin, nimeltään
Ivan Ivanovits, siinä vaiheessa, mutta näille huhuille ei ole olemassa mitään todistusaineistoa, joten jääkööt huhuiksi.
Huhuja lietsomassa saattaa olla se, että ennen Gagarinin lentoa neukut lähettivät Baikonurin
kosmodromilta kokeilumielessä avaruuteen miehenkokoisen pelokkaannäköisen nuken, jonka rintaa oli kiinnitetty nimilappu
Ivan Ivanovits. Myös nukke pääsi takaisin maan kamaralle ja kannettiin paareilla pois laskeutumispaikalta.
Arvoisa Lukija muistanee, että amerikkalaiset kokeilivat aluksiaan nukkien sijasta simpansseilla, jotka osoittautuivat ihmisen veroisiksi avaruuskulkijoiksi, mutta huolimatta halpuudestaan, korvattiin kuitenkin amerikkalaisilla
ihmisastronauteilla, joista ensimmäisenä lensi taivaalle
Alan Shepard 5.5.1961 avaruusaluksellaan nimeltä
Freedom 7. Shepard kävi myöhemmin jopa kuussa, tammikuussa 1971, lennolla
Apollo 14.
Gagarin puolestaan kuoli 27 maaliskuuta 1968 lento-onnettomuudessa lennonopettajansa,
Vladimir Serugin’in, kanssa lähellä Moskovaa.
Kuva: neukkujen 12 kopekan postimerkki, joka juhlii avaruusajan Neuvostoliiton sankareitaOnnettomuus synnytti huhumyllyn, joka jatkuu vieläkin. Huhuista uskottavin on se, että Gagarin ja Serugin olivat molemmat päissään ja silloinhan ei mies ole parhaimmillaan (tosin Suomen ilmavoimissa sanotaan, että ”majurina mies ei ole parhaimmillaan”, mutta en ole varma pätikö tämä myös Puna-ilmavoimien majureihin). Joka tapauksessa lentosankareiden kone,
MiG-15, meni mäkeen nokka edellä ja jätti jälkeensä suuren kuopan lisäksi mahdollisuuden
Radio Jerevanin tapaiseen näykkimiseen.
Muiden huhujen mukaan:
Serugin tappoi molemmat, koska oli kateellinen Gagarinin suunnattomasta suosiosta. Molemmat pelastuivat heittoistuimilla ja Gagarin lavasti oman katoamisensa, hankki plastiikkakirurgeilta uuden naamataulun ja elää, ehkä samassa paikassa kuin
Elvis, onnellisena elämäänsä loppuun saakka. Arvellaan myös, että
ulkoavaruuden oliot kaappasivat Gagarinin. Tai että, Gagarin selvisi onnettomuudesta hengissä ja kuoli vasta 1990 jossakin moskovalaisessa mielenterveysinstituutiossa, joita herraparatkoon onkin Venäjänmaalla ollut riittävästi kautta aikain. Myös silloista Neuvostoliiton johtajaa,
Leonid Brezhnev ’iä on asiassa syytetty: hänen väitetään olleen kateellinen Gagarinin maineesta ja kiukuissaan tämän huolettomista, vodkanvoitelemista elämäntavoista, ja järjestäneen onnettomuuden näistä syystä.
Vuoden 1968 onnettomuuden tutkinnassa mukana ollut insinööri
Igor Kuznetsov on yrittänyt saada Kremliä aloittamaan uuden onnettomuudentutkinnan. Igorin mukaan koneen paineistuksessa oli vika, jonka vuoksi kone meni mäkeen. Igor haluaa uudella tutkimuksella puhdistaa suuren Neuvostoliiton sankarin ja koko
Äiti Neuvostoliiton maineen. Presidentti
Vladimir Putin on kuitenkin estänyt tutkinnan aloittamisen.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että Putin jatkaa omalla hallinnollaan tsaarien ja Neuvostoliiton kommunistipuolueen kunniakkaita hirmuhallintoperinteitä ja ylläpitää hitaastipalavaa kansanmurhaa Tsetseniassa, niin tässä nimenomaisessa asiassa olen hänen kanssaan samaa mieltä. Muutama vuosikymmen sitten
MiG-15:lle sattunut onnettomuus ei ole mikään erityinen ihme, erityisesti, kun ohjaimissa oli tunnetusti kovin viinaanmenevä mies.
Näin ollen Gagarinin kuolemassa ei ole mitään sen kummempaa ihmettelemistä.
Gagarinin kunniaksi on nimetty asteroidi (
Gagarin 1771), mutta tästä ei pidä kovin paljoa innostua, nimittäin
Beatle-rumpali
Ringo Starikin on saanut nimensä jonkin
asteroidin kylkeen.
Venäjä on tällä hetkellä avaruusmatkailun johtava maa. Tilanne jatkuu samanlaisena kunnes amerikkalaiset saavat avaruussukkulansa korvattua jollakin luotettavammalla kuljetuslaitteella. Tämä tapahtunee vasta vuoden 2012 jälkeen tai niillä main. Kansanvälisen avaruusasema
ISS:n miehistöjen ja tavan kuljetus hoidetaan lähes yksinomaan venäläisellä kalustolla. Tosin avaruussukkulaa käytetään silloin tällöin, ja kovin pelokkaasti, painavamman kaman, kuten ISS:n uusien modulien, kuljettamiseen.
Ensi lauantaina (14.4.2007) ammutaan Venäjän suurimmalta kosmodromilta
Baikonurissa (Tjuratam, Kazakstanissa) ilmaan (lento
Soyuz TMA-10) miehistö, jonka turistijäsenenä on unkarilaissyntyinen miljardööri
Charles Simonyi, joka on viides avaruusturisti. Aikaisemmat olivat amerikkalaiset
Dennis Tito (2001) ja
Greg Olsen (2005), eteläafrikkalainen
Mark Shuttleworth (2002) ja amerikaniranilainen naisturisti
Anousheh Ansari (2006).
Simonyi on entinen
Microsoftin työntekijä (mm.
Wordin ja
Excelin pääarkkitehti, toivotaan silti hänen turvallista paluutaan takaisin maanpinnalle:), joka on sittemmin perustanut oman firman nimeltä
International Software Corp. 58-vuotias Simonyi muutti Unkarista Amerikkaan 20-vuotiaana opiskelijana ja on nykyisin USA:n kansalainen.
Muuten vielä sen verran noista Venäjän rakettien laukaisuasemista, että Vienan meren etelärannalla,
Plesetskissä, on kosmodromi, jolta ammutut raketit aiheuttavat Suomessa eniten ns.
UFO-havaintoja (Venus-planeetan lisäksi tietysti, monille meistä näyttää olevan lähes mahdotonta uskoa, että taivaalla on jopa hyvin kirkkaita taivaankappaleita). Sieltä lähtevät raketit suuntaavat usein Kuolan niemimaan ja pohjoisnavan ylittävälle radalle (vakoilu- ja sääsatelliitit ammutaan sinne päin, että saataisiin helposti pohjois-eteläsuuntaisille molemmat navat ylittäville radoilleen). Suomessa raketit näkyvät komeasti ja viranomaiset saavat aina näihin liittyviä UFO-ilmoituksia.
Plesetsk oli aikaisemmin maailman vilkkain avaruusasema ja sillä on edessään vielä suurempi tulevaisuus.
Kazakstanin epävarman poliittisen tilanteen vuoksi Baikonur aiotaan sulkea sen jälkeen, kun nykyisin käytetyt
Proton-raketit siirretään eläkkeelle. Venäläisten pääasemaksi tulee silloin Plesetsk, joten
UFO-havaintojen määrä Suomessa ei ainakaan vähene. Tosin monet raketit tultaneen ampumaan itäisille nousuradoille niiden vaatimien avaruustrajektorien vuoksi.