Daidaloksen lennossa on lyhyt juttu ja joitakin taustatietoja Stord'issa Norjassa tänä aamuna tapahtuneesta, färsaarelaisen Atlantic Airwaysin BAe-146 matkustajakoneen lento-onnettomuudesta.
Jo muutama vuosi sitten luin eräästä englanninkielisestä sanomalehdestä, että lento-onnettomuudet tulevat lisääntymään lähivuosina siitä yksinkertaisesta syystä, että koneet alkavat olla kovin vanhoja. Onkohan näin?
Tämä onnettomuuskone oli valmistunut 1987, mikä ei ole korkea ikä. Käyttäjä oli pieni lentoyhtiö, eikä lennä kovin paljoa, joten laskeutumisten (lentojen) j alentotuntien määrä on suhteellisen pieni.
Suhteellisesti laskettuna matkustajaliikenne on tullut tasaisesti turvallisemmaksi viimeisen viiden vuosikymmenen aikana. Sen sijaan lento-onnettomuuksien absoluuttinen määrä tulee lisääntymään yksinkertaisesti siksi, että lentojen määrä kasvaa vuosittain noin 5 %:n verran. Lentoturvallisuuden on pakko lisääntyä samaan tahtiin.
Muuten vaarana on matkustajien kaikkoaminen näyttävästi uutisoitujen lento-onnettomuuksien media-arvon takia. Tavalliselle matkustajalle lento-onnettomuus on lento-onnettomuus, eikä suhteellinen turvallisuus ole tietysti henkilökohtaisella tasolla mitenkään merkittävä asia. Merkittävää on onnettomuuksien määrä. Koneiden suurentuminen lisää myös uhrien lukumääriä, joka näyttää pahalta lehtien otsikoissa.
Siinäpä kenttää viranomaisille ja lentoyhtiöille tallattavaksi. Kuinka saataisiin matkustajat ymmärtämään, että lennon vaarallisin vaihe on aina matka omalla autolla, hurjasti ajavalla taksilla tai turistibussilla kotoa tai hotellista lentokentälle.
2 kommenttia:
Jo muutama vuosi sitten luin eräästä englanninkielisestä sanomalehdestä, että lento-onnettomuudet tulevat lisääntymään lähivuosina siitä yksinkertaisesta syystä, että koneet alkavat olla kovin vanhoja. Onkohan näin?
Tämä onnettomuuskone oli valmistunut 1987, mikä ei ole korkea ikä. Käyttäjä oli pieni lentoyhtiö, eikä lennä kovin paljoa, joten laskeutumisten (lentojen) j alentotuntien määrä on suhteellisen pieni.
Suhteellisesti laskettuna matkustajaliikenne on tullut tasaisesti turvallisemmaksi viimeisen viiden vuosikymmenen aikana. Sen sijaan lento-onnettomuuksien absoluuttinen määrä tulee lisääntymään yksinkertaisesti siksi, että lentojen määrä kasvaa vuosittain noin 5 %:n verran. Lentoturvallisuuden on pakko lisääntyä samaan tahtiin.
Muuten vaarana on matkustajien kaikkoaminen näyttävästi uutisoitujen lento-onnettomuuksien media-arvon takia. Tavalliselle matkustajalle lento-onnettomuus on lento-onnettomuus, eikä suhteellinen turvallisuus ole tietysti henkilökohtaisella tasolla mitenkään merkittävä asia. Merkittävää on onnettomuuksien määrä. Koneiden suurentuminen lisää myös uhrien lukumääriä, joka näyttää pahalta lehtien otsikoissa.
Siinäpä kenttää viranomaisille ja lentoyhtiöille tallattavaksi. Kuinka saataisiin matkustajat ymmärtämään, että lennon vaarallisin vaihe on aina matka omalla autolla, hurjasti ajavalla taksilla tai turistibussilla kotoa tai hotellista lentokentälle.
Lähetä kommentti