21.6.2007

Miehittämättömiä lentolaitteita



Kuva: Boeing on valmistanut miehittämättömän helikopterin, jonka ensimmäinen lento suoritettiin tämän kuun alussa Amerikoissa

Otsikolla ei tarkoiteta UFOja, vaikka siltä näyttäisikin, vaan siviili- ja sotilaslentokoneita ja helikoptereita, joita voidaan lentää muun ilmaliikenteen seassa ilman ohjaamomiehistöjä.

Tällä hetkellä tällaiset lentolaitteet ovat vain viranomaisten (kuten sotilaiden, poliisien ja rajojenvartijoiden) käytössä, mutta rohkeat lentokoneenvalmistajat suunnittelevat jo rahdin ja jopa ihmisten kuljettamiseen soveltuvia maassiivisen kokoisia ilma-aluksia.

Nykyiset matkustaja- ja rahtikoneet ovat jo nyt käytännössä automaattisesti lentäviä, ohjaajat on kuitenkin vielä pakko pitää mukana turvallisuussyistä (back-up system, you know), mutta tulevaisuuden entistä varmemmilla ja varmistetummilla tietokoneilla ohjaajista voidaan päästä kokonaan eroon.

Julkisuudessa ei ole esitetty selkeää syytä sille, miksi siviililentokoneissa näin pitäisi edes tehdä, ohjaajat ovat loppujen lopuksi melko halpa ja hyvä back-up-systeemi, joista matkustajatkin - ainakin naispuoliset ja ehkä parin prosentin verran miehenpuolistakin - näyttävät erityisesti tykkäävän.

Tosin suurin (ja aina kuolettava) yksittäinen syy lento-onnettomuuksiin on ns. kontrolloitu lento maahan (controller flight into terrain), eli ohjaaja posottelee koneensa suoraan päin mäkiä. Nissä onnettomuuksissa, joita tapahtuu harvoin, koska nykyaikaisille matkustajakoneille ei onnettomuuksia yleensäkään tapahdu juuri yhtään, lähes poikkeuksetta on syllinen ohjausratin ja pilotin selkänojan välissä, eli siis koneen ohjaaja. Näistä onnettomuuksista päästään helposti eroon paremmalla automaatiolla ja silti pilotti voidaan - täysin turvallisesti - pitää ohjaamossa ihailemassa matkustajien puolesta edessä avautuvia maisemia. Ja hänelle saattaa olla joissakin harvoissa tilanteissa jopa käyttöäkin koneen ohjaamiseksi.

Turvallisuuskysymykset on tietysti ratkaistava ennen miehittämättömien lentokoneiden käyttöönottoa siviilitarkoituksiin.

Sillä alalla onkin vielä jonkinverran tehtävänä. Esimerkiksi eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla matkustajalentokoneilla on äärettömän pieni "onnettomuusalttius", luokkaa 0.06 onnettomuutta jokaista miljoonaa lentotuntia kohti (ja vain pienessä osassa näistä menetetään ihmishenkiä, suurimmassa osassa ainoa loukkaantunut on pilotin ylisuuri ego). Sen sijaan nykyisillä miehittämättömillä lentokoneilla tapahtuu keskimäärin 1600 onnettomuutta miljoonalla lentotunnilla. Melkomoinen ero! Joten eipä vielä pidätetä hengitystä miehittämättömien matkustajajumbojen puolesta.


Daidaloksen lennossa kerrotaan tänään hieman lisää miehittämättömistä lentolaitteista.

Alla on videolinkki (Windows Mediaplayer) Northrop Grumman-lentokonetehtaan miehittämättömän ilma-aluksen ensilennosta, klikkaa kuvaa, jos haluat katsella (linkki aukaisee videotiedoston suoraan Mediaplayerille). Muita Grummanin videoita ja kuvia voi katsella täällä.

Ei kommentteja: