12.3.2006

Internetistä ja televisiolähetyksistä pitkäpiimäisillä lentomatkoilla

Pitkillä lennoilla on kyllästyminen maailmaan, matkaseuraan ja omaan sieluunsakin hyvin lähellä.

14 tuntia napaansa tuijottamisen apatiaa ei juurikaan innosta. Elokuviakaan ei viitsi tuijotella koko aikaa varsinkin, kun ne usein on nähnyt jo oikeassa elokuvateatterissa, isolta kankaalta ja neulan putoamisenkin toistavan äänilaisteiston avustamana. Koneissa saa vain kalpean aavistuksen siitä, mitä kuva ja ääni todella kertovat vaikka tarinan pystyisikin jotenkin mieleensä kokoamaan. Tietysti on paljon elokuvia, joille tällainen rajoitus on vain eduksi.

Mannertenvälisillä lentomatkoilla matkustajien syöttämisen jälkeen kone laitetaan yleensä pimeäksi, ikkunaluukut suljetaan ja ylenmääräinen hapenpuute, joka nykyisissä koneissa vallitsee energiansäästösyistä, pudottaa useimmat matkustajat unten maille lähes koko lennon ajaksi. Happipitoisuus, joka raikkaassa ilmassa merenpinnan tasolla on 21 %, on ainoastaan 15 % nykyaikaisissa suihkumatkustajakoneissa, joiden matkustamojen ilma pidetään paineistuksella vastaamassa noin 2.5 kilometrin korkeudella vallitsevaa ilmanpainetta, vaikka lentokorkeus on noin 11 kilometriä.

Hapenpuute - tai oikeastaan raikkaan ilman puute - on nykyisin suurempi kuin ensimmäisten suihkukoneiden aikaan. Tulevaisuuden koneet ehkä korjaavat tätä ongelmaa, varsinkin kun on todettu, että veren klomppiutumisen todennäköisyys - ja sen seurauksena keuhkoveritulpan vaara - on suurempi vähällä hapella.

Minä en mielelläni nuku pitkiä aikoja, eikä kännikoomakaan ole erityisen houkutteleva optio - olisiko tekemisissä iän kanssa - ja aina ei viitsi lukea, koska lähellä istuvat matkustajat suhtautuvat valojen käyttöön ärtyneesti ja omatuntonsa ääntä ei tässä suhteessa saa vaiennettua. 14 tuntia irti muusta maailmankaikkeudesta on tavallaan sielulle hyväksikin, siksikin olen aina pitänyt näistä pitkistä lentomatkoista, optimistisesti voi ajatella, että muuta maailmaa ei ole, koska et voi saada siihen välitöntä yhteys.

Mutta toinen puoli aivoista - se pessimistinen - huutaa, että muu maailma saattaa olla kokonaan hävinnyt. Ja tuntuu pakottavasti siltä, että asioista täytyisi saada tietää jotakin nyt juuri - mitä tahansa - pitäisi olla ajan hermolla, CNN on ehdollistanut mieltä niin, että uutisannos on saatava säännöllisesti, ilman sitä tuntuu kuin ei olisi ihan kokonainen ihminen, tai saa ainakin pahoja vieroitusoireita.

Nykyisin voi onneksi joillakin lennoilla myös surffailla internetillä ja jopa muutamalla lentoyhtiöllä katsoa suoria televisiolähetyksiä aikansa tappamiseksi (miksi ihmeessä sanomme "ajan tappaminen", näin ei sanota pelkästään suomenkielessä).

Toissa aamuna kello 05.58 YLE kertoi (referaatti Savon Sanomien jutusta), että lentokoneisiin saadaan matkustajien käyttöön ”lähivuosina” internet-yhteys. (se näkyi tuossa YLE:n uutisvirtaboksi blogin oikeassa sivupaneelissa, jossa juuri nyt sanotaan, että Da Vinci -koodin kirjoittaja: Kopiontisyytteet perättömiä).

Tämä internet-uutinen on tietysti periaatteessa "hyvä uutinen", vaikka ilmeisesti YLE:n toimittaja oli aamu-uninen pitkän ja uutisettoman yön jäljiltä, eikä huomannut, että uutinen koski vain Finnairia, joka näissä internet-asioissakin tulee jälkijunassa, uutinen kyllä korjattiin myöhemmin päivällä koskemaan vain Finnairia. Ennen korjausta epäilin, että olisiko uutinen ollut vanha ja nyt vahingossa pantu esille YLE:n ajankohtaisten uutisten joukkoon.

Se muistutti omasta punastuttavasta kokemuksesta (josta en suostu koskaan kertomaan yhdellekään ihmiselle) Aamulehden kanssa, johon olin kirjoittanut lyhyen uutisjutun. Tämä tapahtui monia vuosia sitten. Kirjoitin sen kesäkuussa, eikä juttua julkaistu, joten ajattelin, että ei ollut kiinnostanut ja siirryin eteenpäin, niin kuin elämässä aina täytyy tehdä.

Kunnes vuotta myöhemmin juttu yht'äkkiä julkaistiin ja huomasin sen lehden sivuilla. Soitin häpeissäni ja kauhuissani toimitussihteeri J:lle, joka selitti, että hän on lähdössä lomalle ja siivosi vähän pöytäänsä (pöydästä ei useimmiten näkynyt muuta kuin paperivuoren kokoinen kohouma huoneen nurkassa ja hän itse istui vyötäröään myöten ehdotetuissa jutuissa, hylätyissä jutuissa ja jutuissa, jotka olivat juuri tarkastelun alla) ja löytänyt tämän jutun (ei päivämäärää, minun vikani, nimeni olin kyllä muistanut kirjoittaa), pitänyt siitä (tietysti, olihan se minun kirjoittamani;) ja julkaissut saman tien koska se oli vaikuttanut ajankohtaiselta uutisjutulta (todistettavasti tekstini on siis ajatonta!). Ehkä kukaan lukijoistakaan ei ollut huomannut kokonaisen vuoden vierähtämistä. Juttupalkkio tuli myös ajallaan niin kuin tavallista, joten asia oli kohdaltani kunnossa, eikä siitä sen enempää.

Kuva: Lufthansan FlyNetin ja suorien televisionlähetysten peittoalue.

Mutta näistä internet-yhteyksistä lentokoneissa piti sanoa, että esimerkiksi Lufthansa on tarjonnut matkustajilleen internet-palveluja jo toukokuusta 2004 lähtien. Tämän vuoden tammikuun 23. päivänä Lufthansa aloitti myös uuden palvelun, jolla matkustajat voivat katsella suoria televisiolähetyksiä lennon aikana internetiin liitetyllä tietokoneellaan. Tarjolla on reitistä ja koneen sijainnista riippuen joko BBC World’in, CNBC:n, Euronews’in tai MSNBC:n ohjelmia.

Palvelu on mahdollista Lufthansan oman internetpalvelun, FlyNetin, ja Boeing’in Connextion-palvelun avulla. Laajakaistaiseen internet-yhteyteen pääsee käsiksi joko ethernet-LAN’illa tai langattomalla yhteydellä. Televisiokuva vastaanotetaan satelliittiyhteyden välityksellä.

Lufthansan pitkänmatkan koneista on tätä kirjoitettaessa 51 varustettu television katseluun tarvittavalla laitteistolla, kaikki vähän yli 80 konetta tullaan varustamaan ensi vuoden kevääseen mennessä.

Kuva: Lufthansan tulevaisuutta, Airbus 380, uusi lippulaiva yhtiön omissa väreissä. Hapenpuuteongelmia on pyritty vähentämään uuden sukupolven airbusseissa. A380 pystyy lentämään esimerkiksi Euroopasta suoraan Australiaan ilman välilaskuja. Lentoaika tulee olemaan yli 18 tuntia.

Lufthansa ei ole ensimmäinen palvelun tarjoaja, vaikka onkin juuri nyt suurin. Singapore Airlines aloitti suorat televisiolähetykset ensimmäisenä. Tarvittava laajakaistainen yhteys on jo myös ainakin All Nippon Airlinesin, China Airlinesin (Taiwan), Japan Airlinesin ja SAS'n koneissa.

Tietysti Arvoisa Lukija saattaisi kysyä, että onko tällainen riippuvaisuus ajantasalla pysymistä sairasta, tarpeellista, toivottavaa tai edes missään mielessä järkevää. Mutta tästä ei tässä lastussa ollut kysymys, joten en sano siitä sen kummempaa.

Katso myös PC Worldin artikkeli Wi-Fi In The Sky.

Ei kommentteja: